Magriet Taselaar

Magriet Taselaar

E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nieuw boek

Snelste Weg naar een PR: Lopen op Vermogen

 

Hardlopen op vermogen wordt steeds populairder. Meer en meer lopers die in het begin nog sceptisch waren over dit nieuwe fenomeen, raken enthousiast.

Er zijn veel voordelen van lopen op vermogen. Wat zijn de voordelen? En wat zijn de nadelen van lopen op vermogen?

Hans van Dijk en Ron van Megen waren de eerste die lopen op vermogen analyseerden. Ze schreven er een boek over: Hardlopen met Power!

Voordeel van het boek: er staat ongelooflijk veel interessante kennis in.

Nadeel van het boek: als je op de middelbare school een hekel had aan natuurkunde en formules, kan het boek wat afschrikken.


Daarom hebben Hans en Ron nu samen met Koen de Jong een nieuw boek geschreven over lopen op vermogen. Hans en Ron voor de kennis, Koen om het op te schrijven voor lopers die liever niet teveel formules en ingewikkelde berekeningen voorgeschoteld krijgen. Het boek is als download gratis beschikbaar en legt alles in eenvoudige taal uit.

 20210219 Vogelwater IMG 7240 (1)

Fotobijschrift: Koen de Jong, Ron van Megen en Hans van Dijk hebben elkaar gevonden voor het nieuwe boek ‘Snelste Weg naar een PR: Lopen op Vermogen’ (foto: Janneke Poort)

 

Wat is watt?


We weten allemaal dat hardlopen energie kost. En het is logisch dat het meer energie kost om een marathon zo hard mogelijk te lopen, dan om 5 kilometer op je gemak te lopen. De energie die je gebruikt kun je uitdrukken in kiloJoule, ofwel kJ.
Watt is het getal waarin je energieverbruik per seconde wordt uitgedrukt. Je kunt je een hardloper voorstellen als een machine die energie haalt uit voeding, en dat omzet in waardevolle brandstoffen om hard mee te kunnen lopen. Er is één probleem: geen machine is perfect en je lichaam ook niet. Je krijgt nooit zoveel energie uit je lichaam als je erin stopt. Een auto is bijvoorbeeld slechts 25% efficiënt: als je 100 joules energie hebt gebruikt, is slechts 25 joules gebruikt om naar voren te gaan, de resterende 75 joules is omgezet in hitte.
Ook jouw spieren zijn onder normale omstandigheden tegen de 25% efficiënt.
Samen met je gewicht is je energieverbruik en je vermogen daarom een gouden combinatie om te voorspellen hoe hard je kunt lopen op bepaalde afstanden. Want als je weet hoeveel vermogen je lichaam kan leveren, weet je ook wat je lichaam kan om jouw gewicht met een bepaalde snelheid in de gegeven richting te stuwen.

Wat heb je eraan om je wattage te weten?


We kennen allemaal iemand die een keer trainde voor de NN CPC loop in Den Haag en topfit aan de start stond. Goede voorbereiding gehad, en vol vertrouwen om een PR te lopen. Alleen bleek het in maart ineens warm te worden. Na een voorbereiding in 10 graden Celsius is het op de dag van deze halve marathon 21 graden Celsius. Op welke hartslag en op welk tempo moet je dan starten?
Veel lopers komen zichzelf dan tegen en gaan de laatste kilometers helemaal stuk. De hitte gooit roet in het eten en naar een PR kan je fluiten. Een hardloopvermogensmeter als Stryd heeft hier een oplossing voor.

Hoe werkt dat?


Op basis van mijn trainingen, mijn Critical Power (het omslagpunt van vermogen) en mijn herstel, geeft Stryd aan dat ik een halve marathon kan lopen op 265 Watt.
Verwachte eindtijd: 1:22:23
Maar dat is op basis van een vlak parcours, 8 graden Celsius en weinig wind.
Vul ik in dat het tijdens mijn halve marathon geen 8 graden Celsius is, maar bijvoorbeeld 21 graden Celsius, dan geeft mijn Stryd op dat ik niet op 265 Watt moet lopen, maar op 259 Watt. De verwachte eindtijd wordt dan ruim twee minuten langzamer: 1:24:32. Spijtig natuurlijk als mijn PR op 1 uur 23 staat, maar wel handig om te weten.
Niet alleen temperatuur maar ook hoogteverschillen in het parcours hebben invloed op de eindtijd. Als ik bijvoorbeeld invoer dat er 230 meter hoogteverschil is, doe ik er een klein minuutje langer over.
Het grote voordeel van zo’n vermogensmeter is dat je gewoon 1 getal krijgt waar je op kunt letten. Je hoeft zelf geen ingewikkelde berekeningen te maken. Stryd heeft tig sensors en meet je snelheid, de temperatuur, je pasfrequentie, het hoogteverschil etc. etc. Op basis van alle data geeft het apparaat aan op welke vermogen jij het slimst kunt trainen om beter te worden. En het geeft aan op welk vermogen jij een wedstrijd kunt lopen en voorspelt of dat een PR op gaat leveren.
Dit is slechts één van de voorbeelden waarbij vermogen handig is.
Wil je meer weten over lopen op vermogen? Je kunt het boek van Hans van Dijk, Ron van Megen en Koen de Jong (gratis) aanvragen via: https://www.prorun.nl/ebook-hardlopen-op-vermogen/  Eind april 2021 verschijnt het boek ‘Snelste Weg naar een PR: Lopen op Vermogen’ ook in gedrukte vorm, met ISBN 978-90-821069-5-4. Het is voor € 10 bij de reguliere boekhandel te koop.

20210219 Vogelwater DSC08957 (1)

Fotobijschrift: Passie en plezier in hardlopen liggen aan de basis van dit boek. Ron van Megen, Hans van Dijk en Koen de Jong leggen de lezer uit hoe je met gemak tot betere prestaties kunt komen. (foto: Janneke Poort)

 

 

dinsdag, 15 december 2020 16:37

2020-12-15 Uithuizen, "Nederland gaat op slot"

Gisteravond zijn er door de overheid aanvullende maatregelen afgekondigd
welke het sporten de komende weken zullen beïnvloeden.
De afgelopen maanden heb ik geprobeerd de activiteiten zoveel mogelijk doorgang te
laten vinden. Helaas biedt de huidige regelgeving daar geen ruimte meer voor
en zullen we alle sporten de komende weken moeten stoppen.

Ik probeer via social media en mail zoveel mogelijk contact met jullie te houden en omgekeerd is dat ook helemaal geen probleem.

Mochten er mensen zijn die graag een trainingsschema willen of attributen willen lenen, of iets anders ( samen hardlopen, wandelen, bootcampen, met niet meer dan 2 personen in totaal natuurlijk) ..........stuur mij even een mailtje.

Ik wens jullie uit de grond van mijn hart hele goede weken toe en een gezond 2021 en hopelijk zien wij elkaar weer na 19 januari.

 Vriendelijke Groet

Magriet Taselaar.

 

dinsdag, 24 november 2020 19:42

31-12-2020 Uithuizen, Oudejaarsloop.

Voor alle enthousiastelingen van de Oudejaars Loop van Kameleon-loopbegeleiding:

Deze gaat helaas NIET door dit jaar ivm de Corona Maatregelingen.

Hopelijk in 2021 weer als vanouds.

Vriendelijke Groet,
Magriet Taselaar.

donderdag, 05 november 2020 18:24

2020-11-05 Uithuizen, Strengere KORONA regels.

Hallo Kameleonners,

Zoals jullie allemaal hebben gehoord zijn er nieuwe strengere regels in ieder geval voor 2 weken.

Lees de informatie
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/03/tijdelijke-verzwaring-van-de-gedeeltelijke-lockdown.

Hopelijk kunnen we over een poosje weer als groep trainen, voor nu blijf gezond en pas een beetje op jezelf en op elkaar.

Daar waar de regels geen uitkomst bieden en directe besluiten noodzakelijk zijn, doe ik een beroep op jullie kennis van de algemene regels in combinatie met uw gezonde verstand.
De verwachting is dat we dinsdag 17 november zullen horen hoe we verder gaan. We zullen jullie daarna z.s.m. op de hoogte brengen.

Ik hoop hiermee duidelijkheid te hebben geboden en wensen jullie veel (sportplezier en) gezondheid toe!

Vriendelijke Groet;

Magriet Taselaar.

woensdag, 14 oktober 2020 19:59

2020-10-14 Uithuizen, Beste Sporters

In de persconferentie van gisteravond is het sporten in groepen aan banden gelegd.
Dit geldt ook voor buitensporten en dus mijn "buiten groepen ".
Sporten mag op anderhalve meter afstand en alleen individueel of met een groepje van maximaal 4 volwassen personen.

Binnen deze regels is het voor Kameleon-Loopbegeleiding/ Loopgroep-Kameleon onmogelijk om georganiseerde trainingen te geven.
Concreet betekent dit dat de trainingen voorlopig niet doorgaan.

Voor jezelf trainen is nog wel mogelijk, belangrijk om de conditie op peil te houden voor betere tijden ( en ik twijfel er geen moment aan dat dat ook vast gebeurt? )
Ook is het binnen deze regels mogelijk om onderling wat af te spreken en samen "onze mooie provincie" in te trekken.
Maximaal 4 en op anderhalve meter, houdt hier rekening mee, ook als je foto's van je loopje op social media deelt.

Mocht je met mij willen trainen, ik ben en blijf beschikbaar voor jullie ? stuur even een appje of bel.

Blijf gezond en denk om elkaar.

Vriendelijke Groet,
Magriet Taselaar.

Geesje Graver.


Groningen afficheert zich graag als dè wandelprovincie . Misschien moeten ze Geesje Graver eens inzetten voor de campagne. Maar noem haar alsjeblieft geen `tachtig plus`, want “dan ga ik me straks nog oud voelen!”
“Ik begin de ochtend met Nederland in Beweging van Omroep MAX”. Dan een kopje koffie , en daarna begin ik met mijn wandeling. Sinds CORONA is het belangrijker dan ooit om een doel in de dag te hebben. Veel van de tochten waar ik me normaal op verheug, zoals de Tocht om de Noord, de Billie Turf en de Fivelstadtocht, zijn dit jaar afgelast. Ik loop elke dag in mijn eentje een kilometer of zeven of acht. Dan kom ik altijd wel fietsers of wandelaars tegen die een praatje willen maken. Dat is veel beter dan in je eentje thuis blijven zitten. Op woensdagochtend loop ik met Kameleon Loopbegeleiding van mijn wandelcoach Magriet ongeveer twaalf kilometer. Dat doe ik al jaren, niet dat ik coaching nodig heb; ik doe het puur voor het sociale aspect. We lopen met twaalf dames en een heer, echt heel gezellig. Onlangs stopten er twee deelnemers, eentje was tachtig, de ander kreeg last van heupen en knieën. Ik mag me gelukkig prijzen ik ben blij en superfit. Ik voel me zestig! Mijn kleindochter van 25 jaar noemt me altijd haar hippe Oma. Hier in Uithuizen is het zo mooi. Lamgs die landerijen en akkerranden, met korenbloemen en klaprozen. Je hebt hier de ruimte. Voor morgen staat er de Verloren Erfgoed-wandeling van de Groninger Bodem Beweging op het menu. Dan lopen we 18,5 kilometer van Loppersum naar Uithuizermeeden, dwars door het aardbevings gebied. Langs huizen met scheuren, woningen die gestut worden of vernieuwd zijn. En die drie kilometer extra, terug naar huis loop ik òòk. Mijn limiet is dertig kilometer , dat vond ik vroeger ook voldoende. Toen mijn man nog leefde, wandelden we ook altijd. Het Pieterpad en het Drenthepad, we waren echte kampeerders. De kinderen namen we mee op sleeptouw, al vonden ze dat niet altijd even leuk. Nog steeds niet: ik ben de enige van de hele familie die wandelt. Toen mijn kleindochter achttien was, begonnen we samen de Tocht om de Noord. Op dag twee viel ze al uit. Ach, ik blijf stug door gaan met het goede voorbeeld te geven. Je weet maar nooit , het kan best toch nog een keertje aanslaan.

 

dinsdag, 08 september 2020 19:12

2020-09-08 De Hesjes moeten al weer aan!!

Beste Leden,

 

Graag met ingang van 8 september de hesjes weer aan tijdens de hardloop training.

 

Magriet Taselaar.

IVM. Corana gaat "Samen hardlopen en daarna genieten" niet door, hopelijk in het voorjaar van 2021 wel 3x is scheepsrecht.

Vriendelijke Groet;

Magriet Taselaar.

 

Samen hardlopen en daarna genieten van een heerlijke complete brunch.

Een evenement voor beginners en gevorderden.
Met tips om van het lopen te kunnen genieten en blessures te voorkomen
Dat kun je op zaterdag 3 oktober beleven bij de Roakeldais hal met de eerste "Brunch-loop".
Er zijn leuke afstanden van 5, 10 en 15 km, allen met een begeleider.
Het gaat niet om de snelheid, maar om de sportiviteit.
Samenkomst om 9.30 uur met een kop koffie of thee en een warming-up.
Bij terugkomst nagenieten aan tafel met een heerlijke Brunch.
Er zijn kleedkamers beschikbaar.
Initiatiefnemers zijn Magriet Taselaar en Henk Havinga
Kosten voor dit initiatief zijn 8,50 pp voor de brunch en gebruik hal.
Geef je op, kom in beweging en doe mee.

Verdere info Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel nr 06-51140603.

PROTOCOL

Sporten in de buitenlucht in de 1,5 meter samenleving.

Sportaanbieders zijn bezig met een gefaseerde en verantwoorde openstelling van de faciliteiten.
Naast de 1,5 meter maatregel zal de sport elke nieuwe stap baseren op de geldende adviezen van
het RIVM in samenhang met de maatregelen van de overheid. We vragen onze deelnemers de
richtlijnen uit dit protocol strak op te volgen in het belang van de volksgezondheid.
De wetenschap ondersteunt dat regelmatige lichaamsbeweging goed is voor zowel de fysieke als
mentale gezondheid. Daarnaast is voor volwassenen lichaamsbeweging essentieel voor een optimale gezond "oud" zijn.
Wij zetten ons daarom in om de sport weer op een verantwoorde wijze te heropenen. Kernpunt hierin is dat de veiligheid en gezondheid van iedere deelnemer, vrijwilliger en trainer gewaarborgd is.
Wij kijken vanuit dat oogpunt intensief naar de mogelijkheden, die er binnen de maatregelen worden geboden en willen onze vereniging met dit protocol ondersteunen in het aanbieden van een verantwoorde wandeltraining.

• Social distancing vormt hierin de basis: zorgen voor een veilige afstand van ten minste 1,5 meter en zorgen dat er geen fysiek contact plaatsvindt.


Uitgangspunten aan de basis van social distancing buiten in de trainingslocaties zijn:

1. Het creëren van een veilige omgeving voor alle sporters.
2. De mogelijkheid bieden voor het beoefenen van de buitensport
3. Het mogelijk maken van het naleven van de 1,5 meter maatregel.
4. Het voorkomen van rechtstreeks fysiek contact. Bedoeld dan wel onbedoeld.
5. Aanvullende hygiënemaatregelen.

Veiligheid- en hygiëneregels voor iedereen:


• Blijf thuis als je een van de volgende (ook milde!) symptomen hebt: neusverkoudheid,

• Blijf thuis als iemand in jouw huishouden koorts (vanaf de 38C°) en/of benauwdheidsklachten
heeft. Als iedereen 24 uur geen klachten heeft, mag je weer sporten.

• Blijf thuis als iemand in jouw huishouden positief getest is op het coronavirus (COVID19).
Omdat je tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot 14 dagen na het laatste contact.

• Hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes.

• Ga voordat je naar de club vertrekt, thuis naar het toilet.

• Was voorafgaand aan je training je handen met zeep of desinfectans, minimaal 20 seconden.

• Was de handen met zeep of desinfectans als je handen vuil zijn; na het aanraken van
objecten waar veel mensen aanzitten (bijvoorbeeld deurknoppen); na een toiletbezoek; na
hoesten, niezen in de handen; na het snuiten van de neus.

• Vermijd het aanraken van je gezicht.

• Schud geen handen. 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                  

 

Zoeken

Buienradar

RunXGroningen groot

Trainingen hardlopen:

  • Dinsdagavond Eenrum van 19.15 tot 20.30 uur, alle niveaus.
    Verzamelen bij het gymnastiekgebouw aan de J.J. Willingerstraat (tegenover het sportveld)
  • Donderdagavond Uithuizen van 19.00 tot 20.30 uur, alle niveaus.
    Verzamelen bij kleedkamer 3 van VV Noordpool op het sportcomplex

Trainingen wandelen

  • Dinsdagmorgen 10.00 uur Beginnersgroep
    Verzamelen bij de parkeerplaats van de Menkemaborg, wandelen tussen de 4-7 km
  • Woensdagmorgen 10.00 uur Sportiefwandelen
    Verzamelen bij de parkeerplaats van de Menkemaborg, wandelen tussen de 9-11 km

Meer info over wandeltrainingen: Kameleon-Loopbegeleiding

Snijder                                                   RunX

 

www.marinouk.nl                                    www.mashibo.nl